7 tips til at skabe en bedre helhedsoplevelse, ved at vælge den rette indretning.

7 tips til at skabe en bedre helhedsoplevelse, ved at vælge den rette indretning.

I dag handler detailsalg om kundeoplevelsen som helhed - god service er isoleret set ikke godt nok længere. Derfor har vi lavet en lille guide til hvordan din butiksindretning kan matche resten af kundeoplevelsen.

 

Men den rigtige butikindretning, kan du guide og opmuntre dine kunder til den kelt rigtige oplevelse i din butik. Du tænker måske at indretningen i din tøjbutik ikke har den store indflydelse på dit salg - men så tager du grueligt fejl. Dit team kan være nok så dygtigt og dit sortiment det helt rigtige. Men for at kunden kan komme i den helt rigtige stemning, kræver det det rette inventar. Der skal ofte ikke meget til for at et salg bliver vendt til et ikke-salg.

Du har måske allerede benyttet dig af nogle af rådene i vores guide, men vi er sikre på at du kan finde nye ideer til at forbedre oplevelsen i din butik.

 

 

1. Hold din butik ryddelig - altid.

Lad os en gang for alle slå fast at ingen ønsker at bruge tid i en butik som roder. Vi kender alle følelsen når vi besøger en af landets discount supermarkeder. Det er ikke super motiverende at skulle gå forhindringsløb imellem al butikkens rod.

Nu tænker du måske “min butik roder da ikke”. Men kig lige en gang efter, fra morgenåbningen. Er i måske ved at sætte varer på plads eller bliver der rykket rundt på inventar i åbningstiden? Der skal ofte meget lidt til, før en kunde forlader din butik - rod kan være én af årsagerne.
Allerede udefra kan en kunde finde på at fravælge en butik, alene af den årsag at der roder indenfor. Derfor, få ryddet op - og hold det altid sådan i åbningstiden.

 

 

2. Få dine kunders opmærksomhed allerede inden de går ind i din butik

Råd nummer to kommer i forlængelse af det foregående råd. Nemlig at nogle kunder fravælger en butik, allerede fra gaden, hvis der roder. Råd nummer to er; få dine kunders opmærksomhed allerede inden de går ind i din butik.
Du kan i vis grad leve af de kunder som kender dit brand og stamkunder generelt - men skal din forretning vokse, så er det vigtigt at fange opmærksomheden hos mennesker som tilfældigvis går forbi din butik.

For ligger din tøjbutik bare nogenlunde centralt, så vil mængden af mennesker som går forbi din butik dagligt være stor! Hver enkelt af dem kunne være en potentiel kunde, som du med den rigtige opmærksomheden kan få ind i din butik.
Her skal du gå efter; Opbevisende skiltning, opdateret vinduesdisplay, vidtåben indbydende dør - som kan lede kunderne mod din butik.

 

 

3. Guide dine kunder frem til den rigtige vare.

Guide dine kunder i retningen af din butik, men skarpe tilbud og sæsonens nyheder. Når kunden først er i din butik, skal du sikre dig at din butiksindretning er logisk. Så hold katagorierne samlet - men eksperimenter også med at skabe mersalg, ved at placerer kompletible varer sammen. Sokker/bukser, sokker/sko, t-shirts og bluser osv.

 

 

4. Hav fokus på dit kundesegment.

Når du skal indrettet din tøjbutik er der især én ting som du skal have for øje - nemlig dit kundesegment. Indret din butik TIL dem. På den måde matcher din butik deres værdier og de vil automatisk blive tiltrukket. Hvordan gør du så det?

 

Hvis dit segment fx er unge, som går i streetwear, så kan der være en fordel af give anlægget et ekstra vrid på volumenknappen og evt få en graffitimaler forbi din butik. I butiskfronten skal der “ske noget” og du skal gerne have de nyeste trends fremme.

 

Sælger du derimod mere klassisk tøj, til det ældre segment, skal der skabes en mere rolig stemning i butikken. Baggrunds-jazz, og måske mulighed for en specialøl eller kop kaffe imens der shoppes. Der skal være færre tøjstativer og reoler i butikken, så den fremstår mere rolig og overskuelig. I butiksfronten kan du med fordel lave et mix af nyeste kollektioner og vedkendte klassiskere.

 

 

5. Sørg for at dit personale er nemt tilgængelige.

Det lyder måske som en selvfølge, men mange butikker er dårligt indrettet, så personalet ikke er “lette at finde” Det kan være fordi at der er for meget inventar i butikken eller fordi disken står placeret, så personalet står gemt bag ved en evt kø. Derfor er det super vigtig altid at være synlig i din butik. Vær tilstede hvis kunden har spørgsmål, men vær også klar til at trække dig, hvis kunden ønsker at shoppe lidt rundt alene.


En kunden vil som udgangspunkt altid lede efter personale ved kassen. Det er dog ikke altid optimalt, da der her ofte er kø. Måske dit personale kan møde kunden i døren eller et andet sted i butikken, hvor der ikke opstår kø.

 

6. Brand din butik igennem dit inventar

Din butiksindretning er den nemmeste måde at visuelt differentier dig på og tale direkte til potentielle kunder, som går forbi din butik. Dit brand er som en personlighed - mere end noget andet vil det fortælle dine kunder hvem du er og hvad dine værdier er. Din måde at indrette dig på, hvad end det er en klassisk billig hvid indretning eller mere industriel butiksindretning, så vil kunderne altid “aflæse” dit brand udefra din måde at indrette dig på. Det kan være farver, skærme eller end da måden dit personale klæder sig på. Kan de lide hvad de ser, kommer de helt sikker igen.

 

7. Få lavet en specialløsning, som passer til lige netop dit brand


Sørg for at din indretning afspejler lige præcis det brand du ønsker - og spring ikke over hvor gærdet er lavest. Bare fordi den tidligere ejere var vil med corm inventar, er det ikke sikkert at det matcher lige netop dit brand.

Det vil ofte være en balancegang mellem en investering i nyt inventar, kontra hvor meget ekstraomsætning det kan sikre.

Ziito har med mange års erfaring i branchen, set hvor stor en forskel den rigtige inventar gør. Så hvorfor ikke få dit lokale indrettet præcis som du ønsker?

 

Kontakt os i dag og få et tilbud på indretning af dit lokale - det er slet ikke så dyrt som mange tror.


Også i B2B Blog

Butiksindretning fra Ziito.dk
Hvordan starter man tøjbutik?

Vis hele nyheden

Besøg dit lokale Ziio showroom
Lokalt showroom

Vis hele nyheden

KALENDER OVER MÆRKEDAGE 2020
Kalender over mærkedage 2020

Vis hele nyheden