Hvordan starter man tøjbutik?

Butiksindretning fra Ziito.dk

Det kan være en større udfordring at skulle starte egen fysisk tøjbutik, men frygt ej - vi har her samlet 10 trin, som du skal igennem, før du er klar til at åbne din butik.

 

Selvom man godt kan føle at antallet af tøjbutikker langt overskrider behovet, vil virkeligheden ofte være den at der er plads til flere butikker (især hvis du kan tilbyde noget nyt og unikt til dine kunder)

 

Du har desuden mulighed for at tilføje en webshop, så du kan nå ud til mange flere kunder, end blot det nærmeste segment i dit lokalområde.

 

Succes i tøjbranchen kræver dog motivation, hårdt arbejde og en gennemarbejdet handlingsplan.

 

Nedenfor har vi listet 10 gode råd, som kan hjælpe din forretningside med at blive til en succesfuld fysisk tøjbutik

1. Find en niche i dit lokalområde.

For at få succes med din tøjbutik, er det vigtigt at du finder en “ledig” niche i dit lokalområde. Du kan starte med at definere din målgruppe og herefter hvilken stil du ønsker at sælge til dem. Så fx har du bemærket at der mangler en herretøjsbutik i dit område. Herefter kan din niche fx blive vintage-, highend designer eller måske sportstøj.

Du skal også tænke over hvilke værdier du vil tillægge din butik - hvilket bliver meget vigtigt når du kommer til markedsføringen af butikken.

2. Identificer din målgruppe

Dette trin lægger sig tæt op af trin 1, hvor du skulle undersøge hvilken niche du ønsker at arbejde i. Du skal nu til at fastlægge hvem der vil købe dit tøj. Hvilken type af personer ønsker du at målrette din butik og sortiment imod, og hvilken type af tøj vil de købe? Tænker igen på dit lokalområde. Er det grundlag for at målrette om et segment som køber dyrt designertøj? Eller skal du sælge tøj til mere overkommelige priser? Ved at indetificere din målgruppe gør det lettere at træffe de rigtige valg fremadrettet.

3. Lav en markedsanalyse

En sådan analyse skal afdække dine nuværende og potentielle forretningskonkurrenter. Når du går i gang med analysen skal du se på de konkurrenter som er i nærområdet og som tilbyder den samme vare som dig. Herefter skal du analysere hvordan din butik er placeret i forhold til dem. Resultatet af en markedsanalyse vil hjælpe dig med at lære om dine konkurrenter, aktuelle markedstendenser, hvordan du skal prissætte dit sortiment, generel markeds-mætning, best practice i branchen og om hvilke muligheder der er i markedet.

En markedsanalyse er vigtig i opstarten af din virksomhed - men den kan ligeledes være til stor hjælp længere henne i projektet. Så gør dig selv den tjeneste at tage den frem én gang om året og opdater den - markedet ændre sig, men gør du?

4. Tid til at skrive forretningsplan

Du har måske allerede hørt om forretningsplanen - men er den nu også så vigtig? Det korte svar er JA! Det er godt nok ikke et lovkrav at du skal skrive en, men tror mig, du bliver glad for den. En forretningsplan, er som ordet antyder, en plan for hele din forretning. Den skal hjælpe dig med at overskue din mission, vision og hvordan du skal nå frem til dine mål.

5. Få styr på din finansiering

Det at starte en tøjbutik er ikke billigt. Så man kan sige at du skal bruge penge for at tjene penge. Du skal højst sandsynligt ud og låne penge i banken - og her kommer din forretningsplan i spil igen. For den vil banken helt sikker spørge over og jo skarpere din analyse er, jo større er sandsynligheden for at banken vil låne dig penge.

Dit budget for opstart af tøjbutik kan opdeles i flere underkategorier:

2.1 Husleje vil unden tvivl komme til at fylde meget i dit kommende budget. Der er dog stor forskel på hvor dyr din husleje bliver, alt afhængig af hvor du vælger at placere din kommende tøjbutik. Her spiller flere faktorer ind, såsom din egen bopæl, hvor ser du et hul i markedet, hvor er det til at få et lokale og hvor ligger konkurrenterne?

2.2 Forsikringer kan nemt overses når du som nystartede skal ligge dit første budget. Vi opfordre dog på det kraftigste at du bruger lidt tid på dette punkt, hvilket der er flere årsager til. Der er stor forskel på hvor godt din nye tøjbutik er dække og endnu større forskel på den pris som du får tilbudt på din erhvervsforsikring. Få min pris tre steder, så du har noget at sammenligne med.

2.3 Løn til dig selv og evt ansatte. For at få den perfekte start på din tøjbutik, skal du have ansat de rigtige folk. Og de skal have løn, ferie og pension. Sæt dig derfor godt ind i reglerne på området og få afsat nok penge i dit budget til at dække udgiften. Det rette personale kan betyder forskellen på succes eller fallit for din forretning.

2.4 Marketing. For at sprede budskabet om din butik, skal der investeres i marketing. Og det er efterhånden ikke helt simpelt mere - for antallet af kanaler er i kraftig vækst i disse får. Kanaler som, Google, Facebook og Instagram har overtaget markedet fra de mere traditionelle kanaler, som aviser og tv-reklamer. Du skal dog ikke undervurdere brugen af lokale medie, såsom omtale i den lokale avis eller regionalnyhederne - du skal sørge for at være repræsenteret hvor dine kommende kunder er.

Udgifter til marketing og reklame, skal også bruges internt i din shop. Der skal trykkes skilte og brochurer. Måske du skal have lavet et logo og en hjemmeside?

    Blot for at nævne et par af de udgifter du vil støde ind i.

    6. Hvor skal butikken placeres og hvordan skal butikken indrettes?

    Når du skal starte en fysisk butik, er en af de vigtigste beslutninger, hvor din butik skal placeres. Her skal du indsnævre fra by, gade til placering. Her er der flere ting som spiller ind, men især to er vigtige. Hvor er der mest gående trafik (af din målgruppe) og hvor er der ledige lokaler. Det kan være i en gågade eller i et indkøbscenter.

    Når du har fundet den rette placering, skal du tænke i synlighed fra gade og hvor mange kvm du har brug for. En butik kan ligge nok så godt placeret, men har du ikke vinduer ud mod gaden, er placeringen underordnet.

    Når du vælger lokale, skal du igen kigge på dit budget og kapital. Hvor meget koster lokalet, hvad koster det at indrette med butiksinventar og hvor meget tøj skal der til for at fylde butikken ud?

    7. Overvej om du skal have en webshop tilknyttet

    2020 har vist hvor vigtigt det er at have en webshop tilknyttet til din fysiske butik. Ved at have en webshop, kan du nå ud til et meget bredere publikum. De fleste fysiske butikker har i dag en webshop ved siden af, som de enten selv styre eller har en ansat til det.

    Når du står overfor at skulle bygge din webshop er der som udgangspunkt to løsninger, den nemme og dyre = få et bureau til at lave den, eller som vi klart vil anbefale, nemlig at du selv kaster dig ud i det. Efterhånden findes der en lang række programmer, hvor du nemt kan opbygge en webshop. Vores anbefaling er klart at kigge på Shopify, som er den største spiller på markedet - de er blevet størst af en grund.

    Shopify har en række moduler, som du blot kan trække ind på siden. Ofte vil du kunne have en webshop klar indenfor et par dage - og det med et super professionel look.

    Herefter skal du igang med at tage billeder af dine produkter og få dem lagt op på din side - så er du klar til at sælge.

    I samme omgang bør du også oprette en Instagram og en Facebook-side, så dine kunder kan finde dig på flere platforme.

    Du kan her se en guide til 5 onlineværktøjer til at booste din webshop.

    8. Indkøb af sortiment.

    Når du har fastlagt hvilken butik du vil lave, hvilket publikum du vil sælge til og hvor du vil placer din butik, er det tid til at gå på indkøb. Din første kollektion skal indkøbes.

    Her anbefaler vi at du tager på en af de større modemesser og søger inspiration. I danmark kunne det være CIFF og Revoler, som begge ligger i København.

    Når du kommer til at skulle bestille tøjet, skal du meget nøje overveje i hvilke mængder du skal købe ind. Du ønsker ikke at løbe tør for designes - men omvendt tjener du ikke meget ved at skulle sælge på udsalg til 50%.

    Overvej om du skal have meget sæsonbetonet kollektioner, som skifter tit - eller du vil gå efter en mere klassisk garderobe, som kan holde mange sæsoner.

    9. Indretning af din butik

    Punkt 9 ved vi en hel del om her hos Ziito. Det drejer sig om indretning af din butik og her har vi hjulpet over 100 butikker med at finde den helt rigtige butiksindretning.

    Igen er der en række ting du skal overveje, før du bestiller dine tøjstativer og reoler.

    • Budget; Hvad har du råd til? Skal det være en billig standardløsning, eller skal inventaret speciallaves til dit lokale?
    • Stil. Vil du have en generisk hvid indretning eller skal din butik have personlig stil?
    • Hvordan udnyttes dine dyrt betalte kvm bedst? Her vil vi klart anbefale dig speciallavet indventar, som kan skræddersyes præcis efter dine mål.

    Hos Ziito laver vi alt vores butiksinventar af robuste vandrør og svenske fyrretræs hylder. Vores hjerter brænder for bæredygtighed, så du er sikre en stærk og ikke mindst miljøvenligt garderobeløsning, hvis du vælger en løsning fra os.

    Du kan se meget mere om vores tidligere projekter her - og om speciallavet butiksindretning her.

    10. Tid til at markedsføre din tøjbutik


    Også i B2B Blog

    7 tips til at skabe en bedre helhedsoplevelse, ved at vælge den rette indretning.
    7 tips til at skabe en bedre helhedsoplevelse, ved at vælge den rette indretning.

    Vis hele nyheden

    Besøg dit lokale Ziio showroom
    Lokalt showroom

    Vis hele nyheden

    KALENDER OVER MÆRKEDAGE 2020
    Kalender over mærkedage 2020

    Vis hele nyheden